فکر به فردی دیگر حین نزدیکی با همسر
فکر به غیر همسر در حین رابطه جنسی
رسول اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم
- فی وَصِیَّتِهِ لِعَلِیٍّ علیهالسلام: یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ
امرَأَتَکَ فی أوَّلِ الشَّهرِ ووَسَطِهِ وآخِرِهِ ؛ فَإِنَّ الجُنونَ
وَالجُذامَ وَالخَبَلَ لَیُسرِ عُ إلَیها وإلى وَلَدِها .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ بَعدَ الظُّهرِ ؛ فَإِنَّهُ إن
قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ فی ذلِکَ الوَقتِ یَکونُ أحوَلَ ،
وَالشَّیطانُ یَفرَحُ بِالحَوَلِ فِی الإِنسانِ .
یا عَلِیُّ ، لا تَتَکَلَّم عِندَ الجِماعِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ
بَینَکُما وَلَدٌ لا یُؤمَنُ أن یَکونَ أخرَسَ ، ولا یَنظُرَنَّ أحَدٌ
إلى فَرجِ امرَأَتِهِ ، وَلیَغُضَّ بَصَرَهُ عِندَ الجِماعِ ، فَإِنَّ
النَّظَرَ إلَى الفَرجِ یورِثُ العَمى فِی الوَلَدِ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ بِشَهوَةِ امرَأَةِ غَیرِکَ ؛
فَإِنَّی أخشى إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ أن یَکونَ مُخَنَّثا ، أو
مُؤَنَّثاً مُخَبَّلاً .
یا عَلِیُّ ، مَن کانَ جُنُبا فِی الفِراشِ مَعَ امرَأَتِهِ فَلا
یَقرَاَالقُرآنَ ، فَإِنّی أخشى أن تَنزِلَ عَلَیهِما نارٌ مِنَ
السَّماءِ فَتُحرِقَهُما .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ إلاّ ومَعَکَ خِرقَةٌ ومَعَ
أهلِکَ خِرقَةٌ ولا تَمسَحا بِخِرقَةٍ واحِدَةٍ فَتَقَعَ الشَّهوَةُ
عَلَى الشَّهوَةِ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ یُعَقِّبُ العَداوَةَ بَینَکُما ،
ثُمَّ یُؤَدّیکُما إلَى الفُرقَةِ وَالطَّلاقِ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ مِن قِیامٍ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ مِن
فِعلِ الحَمیرِ ، فَإِن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ کانَ بَوّالاً فِی
الفِراش کَالحَمیرِ البَوّالَةِ فی کُلِّ مَکانٍ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی لَیلَةِ الأَضحى ؛ فَإِنَّهُ
إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ لَهُ سِتُّ أصابِعَ ، أو أربَعُ
أصابِعَ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ تَحتَ شَجَرَةٍ مُثمِرَةٍ ؛
فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ جَلاّداً قَتّالاً ، أو
عَریفاً .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی وَجهِ الشَّمسِ وتَلَألـُئِها
إلاّ أن تُرخِیَ سِترا فَیَستُرَکُما ؛ فَإِنَّهُ أن قُضِیَ بَینَکُما
وَلَدٌ لا یَزالُ فی بُؤسٍ وفَقرٍ حَتّى یَموتَ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ بَینَ الأَذانِ وَالإِقامَةِ ؛
فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ حَریصاً عَلى إهراقِ
الدِّماءِ .
یا عَلِیُّ : إذا حَمَلَتِ امرَأَتُکَ فَلا تُجامِعها إلاّ وأنتَ عَلى
وُضوءٍ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ أعمَى القَلبِ
بَخیلَ الیَدِ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ فِی النِّصفِ مِن شَعبانَ ؛ فَإِنَّهُ
إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ مَشؤوماً ذا شَأمَةٍ فی وَجهِهِ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ فی آخِرِ دَرَجَةٍ مِنهُ إذا بَقِیَ
یَومانِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ عَشّارا ، أو
عَونا لِلظّالِمینَ ویَکونُ هَلاکُ فِئامٍ مِنَ النّاسِ عَلى یَدَیهِ .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ عَلى سُقوفِ البُنیانِ ؛ فَإِنَّهُ إن
قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ مُنافِقاً مُرائِیاً مُبتَدِعا .
یا عَلِیُّ ، إذا خَرَجتَ فی سَفَرٍ فَلا تُجامِع أهلَکَ مِن تِلکَ
اللَّیلَةِ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یُنفِقُ مالَهُ فی
غَیرِ حَقٍّ ، وقَرَأَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله و سلّم :
« إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَ نَ الشَّیَـطِینِ » .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ إذا خَرَجتَ إلى سَفَرٍ مَسیرَةَ
ثَلاثَةِ أیّامٍ ولَیالیهِنَّ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ
یَکونُ عَونا لِکُلِّ ظالِمٍ عَلَیکَ . . .
یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ فی أوَّلِ ساعَةٍ مِنَ اللَّیلِ ؛
فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ لا یُؤمَنُ أن یَکونَ ساحِرا
مُؤثِرا لِلدُّنیا عَلَى الآخِرَةِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم
- در سفارش به امام على علیهالسلام: اى على! در آغاز ، میان و پایان
ماه با همسرت نزدیکى مکن ، که دیوانگى ، جذام و تباهْمغزى ، بسیار زود
به سراغ وى و فرزندش مىآید .
اى على! بعد از ظهر با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر در آن هنگام ،
میانتان فرزندى تقدیر شود ، کژْ چشم خواهد بود و شیطان ، از کژْ چشمى
انسان ، شادمان مىشود .
اى على! به هنگام آمیزش ، سخن مگوى ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر
شود ، اطمینانى نیست که لال نباشد . هم مبادا کسى از شما بر شرمگاه زن
خویش بنگرد ؛ بلکه باید به هنگام آمیزش ، دیده فرو هِلَد ؛ چرا که
نگریستن به شرمگاه ، کورى را در فرزند بر جاى مىنهد .
اى على! با هوس به زنى غیرِ همسر خود ، با زن خویش آمیزش مکن ؛ زیرا از
این بیم دارم که اگر برایتان فرزندى تقدیر شود ، زنْصفت ، یا ماده و
تباهْ مغز باشد .
اى على! هر کس جنب با همسر خویش در بستر باشد ، نباید قرآن بخواند ؛ چه
، از این بیم دارم که از آسمان ، آتشى بر آنها فرود آید و آنان را
بسوزا نَد .
اى على! با همسرت آمیزش مکن ، مگر آن که هر کدامتان دستمالى داشته
باشید . خود را با پارچهاى مشترک ، پاک نکنید که شهوت بر شهوت واقع
مىشود و این کار ، دشمنى میان شما را در پى مىآورد و کارتان را به
جدایى و طلاق مىکشانَد .
اى على! ایستاده با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که این کار ، کارِ خران است
؛ و اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، ادرار کننده در بستر باشد ، چنان
که خران در هر مکانى پیشاب مىریزند .
اى على! در شب عید قربان با همسرت نزدیکى مکن ؛ زیرا اگر میانتان
فرزندى تقدیر شود ، شش انگشت یا چهار انگشت خواهد داشت .
اى على! در زیر درختى میوهدِه با همسرت آمیزش مکن ؛ چرا که اگر
میانتان فرزندى تقدیر شود ، جلاّد ، قاتل یا عریف خواهد بود .
اى على! در زیر نور خورشید و تابش آن با همسرت نزدیکى مکن ، مگر این که
پردهاى آویخته باشى که شما را مىپوشاند ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى
تقدیر شود تا پایان عمر در تیرهبختى و تهىدستى خواهد بود .
اى على! میان اذان و اقامه با همسرت نزدیکى مکن ؛ زیرا اگر میانتان
فرزندى تقدیر شود ، به خونریزى علاقهمند خواهد بود .
اى على! اگر همسرت باردار شد ، با او آمیزش مکن ، مگر آن که با وضو
باشى ؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، کورْدل و ناخنْخشک خواهد
بود .
اى على! در نیمه شعبان با همسرت نزدیکى مکن ، زیرا اگر میانتان فرزندى
تقدیر شود ، بدْشگون خواهد بود و نشانى سیاه بر چهره خواهد داشت .
اى على! با همسرت در آخرین روزهاى پاکى و در حالى که تنها دو روز از او
مانده باشد ، نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ،
عشّار یا یاورِ ستمگران خواهد بود و تودههایى از مردم به دست او به
کام مرگ خواهند رفت .
اى على! بر پشتِ بام خانه با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان
فرزندى تقدیر شود ، منافق ، ریاکار و بدعتگذار خواهد بود .
اى على! چون آهنگ سفر کردى ، آن شب با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر
میانتان فرزندى تقدیر شود ، دارایى خویش را در غیر حق خرج خواهد کرد .
(آنگاه ، پیامبر صلى الله علیه و آله و سلّم این آیه را خواند :)
«ولخرجها، برادران شیاطیناند» .
اى على! چون روانه سفرى شدى ، تا مسافت سه شبانه روز ره پیمودن ، با
همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، یار هر
ستمگرى خواهد بود که بخواهد به تو ستمى برساند .
اى على! در نخستین ساعت شب ، با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان
فرزندى تقدیر شود ، اطمینانى نیست که ساحر و از آنان که دنیا را بر
آخرت بر مىگزیند ، نباشد .
الإسراء : 27 .کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد 3 ، صفحه 552 ، حدیث 4899
، علل الشرائع ، صفحه 515 ، حدیث 5 ، الاختصاص ، صفحه 132 ، مکارم
الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 456 ، حدیث 1552 کلّها عن أبی سعید الخدری ،
بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 281 ، حدیث 1 ، دانش نامه احادیث پزشکی
: 1 / 604 شیخ صدوق رحمهالله مىگوید: مقصود از این نهى، خواندن
سورههاى داراى سجده واجب است، نه غیر آن.عریف ، به معانى مختلفى آمده
است ، از جمله : کارگزار قوم ، و آن که پایینتر از رئیس است و یا رئیس
قوم . بههرحال ، این واژه در عصر صدور روایت ، منصبى دولتى بوده که
مذموم شمرده شده است و در روایتى آمده است : «العرفاء فى النار» (ر. ک:
لغتنامه دهخدا) .امورى که در این روایت بهعنوان حکمتِ نهى از آمیزش
جنسى در اوقات یاد شده ، آمده ، بهنحو اقتضاست ، نه علّت تامّه تا
موجب شبهه جبر گردد . همچنین است آنچه که در روایات بعدى ، درباره زمان
مناسب آمیزش جنسى مىآید .
منبع:
http://www.hadithcity.com/
نظرات شما عزیزان: