تعداد صفحات: 39 کد محصول :2836 حجم فایل:30,31 KB نوع فایل :rar
فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
مقدمه:
فرش دستبافت ايران طي سالهاي اخير به سبب نقش قابل ملاحظهاي كه در ايجاد اشتغال، كسب درآمد ارزي براي كشور و معرفي ذوق، احساس و استعدادي كه بافندگان هنرمند ما به جهانيان داشتهاند مورد توجه شديد قرار گرفته است.لذا در اين راستا رمز ماندگار شدن فرش بافي در جامعه طي قرون متمادي آن است كه هنرمندان فرشباف ما هنگام بوجود آوردن يك تخته فرش نفيس، دنيائي از ذوق و احساي را با سرپنجههاي طلائي خويش ابداع ميكنند و تار و پود زندگي خود را با آنچه كه ميبافندپيوند ميزنند و شاهكار هنري را خلق ميكنند تا مصاديق هنر نزد ايرانيان است و بس راهمچنان در جهان هويدا سازند و آن را حفظ نمايند.
تاريخچه :
واژه قالي:
در نوشتههاي بازمانده از زبان پهلوي براي قالي نفيس واژه (بپ) يا (بوپ) و براي فرش ونمد واژه (نمت) و براي فرش جامه و بستر واژه (ويسترگ) آمده است كه واژه اخير از(وبسترتن) به معني گستردن ميآيد.(1)معناي (بوپ) در لغتنامه دهخدا چنين آمده است (فرش و بساط خانه... فرشي كه آن راانبوب نيز ميگويند در ارمني، بوب و در پهلوي بوپ(2)در تاريخ طبري از ابوجعفر طبري (حدود 310-226 ه' ق) و ترجمه و تأليف ابوعلي محمدبلعمي (352 ه' ق) واژه بساط مترادف فرش آمده است و آنجا كه فرش بهارستان سخنميرود كه در حمله اعراب به كاخ تيسفون بدست آمده چنين آمده «بساطي يافتند از ريب،شصت ارش اندر شصت ارش»در معجمالبلدان از ياقوت حموي (اوايل قرن 7 ه' ق) و نزههالقلوب حمدالله مستوفي (750 ه'ق) از قول ابوعون صاحب كتاب الزيج چنين آمده است.در قالي قلا فرشي بافته ميشود كه آن را قالي مينامند و قالي نسبت اختصاري است بهشهرقالي قلا و قالي قلا شهري است در ارمنستان كبير...از عهد انوشيروان كه هنوزارمنستان بدست ايرانيان بود تا اسلام آمد... (ارميينانس) يكي از مردم ارمنستان زمامحكومت را در دست گرفت پس از وي زني به حكومت رسيد به نام (قالي) و شهري آن را (قاليقلا) ناميد كه به معناي احسان قالي است.(3) كارشناسان و محققان ديگري واژه قالي راازقالين ميدانند در مراكز مختلف با لهجهها و گويشهاي محلي به گونههاي مختلفي چون كاليو كالين به كار ميرود.(4)
نظرات شما عزیزان: