فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از مقاله :
چكيده:
هدف اصلی این مطالعه بررسي وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي بود. حجم نمونه مطالعه حاضر 400 نفر دانشجوي دختر و پسر در 4 گروه دانشجويان (سال اول، دوم، سوم و چهارم) به نسبت هر دانشكده بود که به روش نمونهگيري چند مرحلهاي از بین كليه دانشجويان دختر و پسر دوره كارشناسي در رشتههاي مختلف تحصيلي در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی از نوع مقطعی انجام یافته و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامهي تدوين شده براساس 22 شاخصهی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» (ای سی آرال، 2000) و پرسشنامه محقق ساخته گرداوری شده است. براساس یافتههای پژوهش میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان در پنج استاندارد اندازهگیری شده بالاتر از متوسط است. نیزنتايج آزمون مانووا نشان داد میانگین نمرات دو گروه دانشجویان دختر و پسر در استانداردهای سواد اطلاعاتی به گونه معنادار با هم متفاوت است. همچنین بین ورودیهای مختلف تحصیلی از نظر استاندارد سواد اطلاعاتی تفاوت معنی داری وجود دارد. اما این تفاوت بین دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی مهندسی در استانداردهای سواد اطلاعاتی معنیدار نبود.
واژههای کلیدی: سواد اطلاعاتی، دانشجو، استاندارد، آموزش عالی
مقدمه
«سواد اطلاعاتی» اصطلاح نسبتا جدیدي است که با ظهور ارتباطات رقومی، همایند است. به نظر می رسد که نخستین بار در سال 1974 بود که پی. جی. زورکوفسکی عبارت سواد اطلاعاتی را براي توصیف افرادي ابداع کرد که فنون و مهارت هاي لازم براي به کارگیري طیف گسترده ي ابزارهاي اطلاعاتی و نیز مآخذ ردیف اول را، به منظور حصول راه حل هاي اطلاعاتی براي مسائل خود، آموخته اند (بودن، 2001). به هر روي، از زمان نخستین ظهور اصطلاح سواد اطلاعاتی، پانزده سال طول کشید تا « انجمن کتابخانه هاي امریکا» تعریف دقیقی از سواد اطلاعاتی ارائه دهد. تعریف انجمن کتابخانه هاي امریکا (2000) از سواد اطلاعاتی بدین قرار است: فرد باسواد اطلاعاتی باید بتواند دریابد که چه زمانی به اطلاعات نیاز است و توانایی مکانیابی، ارزیابی و استفادة کارآمد از اطلاعات موردنیاز را داشته باشد. نهایت این که افراد باسواد اطلاعاتی کسانی هستند که آموخته اند که چگونه یاد بگیرند. آنان می دانند چگونه یاد بگیرند زیرا می دانند که اطلاعات چگونه سازماندهی می شود، چگونه می توان اطلاعات را یافت، و چگونه می توان به شیوه اي از اطلاعات استفاده کرد که دیگران نیز بتوانند از آنان بياموزند.
دانلود مقاله وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان
نظرات شما عزیزان: