چکیده
توانمند سازی نیروی انسانی بخش دولت ، افزایش کارآمدی واثربخشی فعالیت ها وتوسعه مهارتها وگسترش دانش شغلی کارکنان متناسب با نیازهای جدید وروبه رشد زمانی محقق می شود که هــرسازمان نیازهای توسعه ای را در سطح فرد وشغل وسازمان شناخته وبا تنظیم برنامه آموزش وبهسازی آنها را بسوی پیشرفت و ترقی سوق دهد .
امروزه مدیران سازمانها ، آموزش و توسعـه منابع انسانی را از حیاتی ترین وظایف خود در بهسازی سازمان تلقی می کنند بطوریکه بسیاری از سازمانها صرف نظر از نوع ومیــزان تحصیلات رسمی کارکنان خود و با توجه به پیشرفتهای حاصله در علم و همچنین نیازمندیهای شغلی ، دوره های آموزشی متنوع ومداومی را برای آنها در کوتاه مدت تدارک می بینند و با آمـوزش ، دانش ، مهارت و بینش کارکنان خود را ارتقا می بخشند وعملکرد شغلی آنها را با اهداف مورد نظر پیش می برند. در این میان وزارت آمـــوزش و پرورش که بعنوان نهادی بنیادین و نقش آفرین در توسعه و رشد و تکامل افراد و جامعه دارد از دیر باز از این امر مستثنی نبوده وتلاش نمــــــوده است که توانمندی های حرفه ای وتخصصی منابع انسانی خود را در همه سطوح ارتقا بخشیده و آنها را متناسب با نیازها و در زمانهای مختلف هماهنگ نماید .
از آنجا که آموزشهای قبل از خدمت به دلایل متعددی از قبیل توسعه و گسترش سریع علم وتکنولوژی ، فاصله طولانی بین زمان یادگیری ویاددهی و بسیاری مسائل دیگر ، آنچنان که باید کارآیی ندارد و آموزش از طـــــریق تجارب شخصی نیزبا محدودیت هایی همراه است ، لذا آموزش ضمن خدمت یکی از روشهای متداول و قابل قبول توسعه دانش وتخصص مدیران و کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش تلقی می شود چرا که در اثر آموزش ، بینش و دانش و مهارت معلم دچار تحول و دگرگونی شده و با افقهای جدیدی کارش را ادامه خواهد داد .واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است ، نیروی انسانی است .
مقاله برنامهریزی در نظام آموزش و پرورش
مقاله برنامهریزی در نظام آموزش و پرورش
نظرات شما عزیزان: