چکیده گزارش:
زیست شناسی یکی از مهم ترین درس های پایه در دبیرستان است. در آموزش زيست شناسي چالش جدي قرن حاضر تغيير رويه از الگوهاي تدريس منسوخ به الگوهاي يادگيري موثر است . تاكيد بر يادگيري ( و نه تدريس ) بر پايه اصول ساخت گرايي استوار است. اين روش دانش آموز محور است و هدفش ارتقا بخشيدن به عمق يادگيري است . مرحله گذار از تدريس زيست شناسي به يادگيري زيست شناسي چندان هم سهل و آسان نخواهد بود ، چرا كه مستلزم كسب برخي مهارت ها از سوي شاگردان و مربيان است . از جمله مشكلات مهم، آماده كردن فراگيران با ساختارهاي جديد آموزشي به منظور ارتقاي پردازش و تحليل اطلاعات زيست شناختي است . ديدگاههاي دانش آموز محور با مقاومت شاگردان، دانشجويان، اساتيد و مديران آموزشگاهها و دانشكده ها مواجه خواهد شد . در ثاني بدون داشتن محتواي درسي قوي براي دانش زيست شناسي ، حتي با آگاهي از الگوهايي مناسب و موثر ، شاگردان يادگيري عميقي نخواهد داشت . دانشمندان پيشنهاد مي كنند كه آموزش مبتني برنيازها و بنيانهاي اجتماعي ، در صورتي كه در برنامه آموزشي دانش آموزان گنجانده شود ، راهي موثر براي ايجاد انگيزه هاي لازم در بكار گيري روش هاي جديد آموزش زيست شناسي است . مسائل و فعاليت هاي جامعه نگر به شاگردان فرصت مي دهد تا تنوع حياتي پيرامون خود را ثبت كنند و خصوصيات گياهان ، جانوران و ميكروبها را در محيط مدرسه يا خانه مشاهده و اندازه گيري نمايند .
گزارش تخصصی درس زیست شناسی
گزارش تخصصی درس زیست شناسی
نظرات شما عزیزان: