فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
چكيده
از آنجا كه آموزش و پرورش به عنوان يك سازمان مؤثر در پيشرفت اقتصادى و اجتماعى يك جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسيله مواد درسى مختلفى كه در دورههاى ابتدايى، متوسطه و آموزش عالى براى فراگيران در نظر گرفته شده است، امكانپذير مىشود و يكى از مواد درسى « تاريخ » است، از قرون گذشته تا به امروز براى تدريس تاريخ از روشهاى مختلف تدريس استفاده مىشده است؛ از قديمترين روش يعنى رروش تدريس ـ سخنرانى تا ساير روشهاى ديگر.
در اين تحقيق ويژگىهاى روش تدريس ـ سخنرانى به عنوان يك روش نظرگرا با روش تدريس ـ ايفاى نقش به عنوان روش عملگرا مورد مطالعه قرار گرفته و سپس با استفاده از روش تحقيق توصيفى و مقايسهيى، از نظر اهداف، محاسن و معايب، مراحل اجرا، الگوهاى تدريس مرتبط و نتيجهگيرى با يكديگر تطبيق ـ داده شود.
در اين مقايسه به اين نتيجه دست يافتيم كه روش تدريس ايفاى نقش كارايى بيشترى نسبت به روش تدريس ـ سخنرانى دارد، چون قدرت بررسى، تفسير و نقادى دانشآموزان را پرورش مىدهد و به معلمان تاريخ به طور عام، و ساير معلمان به طور خاص توصيه مىشود از روشهاى تدريس جديد، بويژه روش تدريس ايفاى نقش در ارائه محتواى تاريخى دروس دورههاى مختلف تحصيلى استفاده كنند.
اهداف
1. شناخت روشهاى تدريس سخنرانى و ايفاى نقش و مبانى معرفتشناسى آنها.
2. بررسى ويژگىها، محاسن، معايب و مراحل اجراى روشهاى تدريس ـ سخنرانى و ايفاى نقش.
3. مقايسه ويژگىهاى روشهاى تدريس ـ سخنرانى و ايفاى نقش در تدريس تاريخ.
4. تجزيه و تحليل نحوه كاربرد روشهاى سخنرانى و ايفاى نقش در تدريس تاريخ.
روش
در اين پژوهش از روش تحقيق توصيفى ـ مقايسهاى استفاده مىشود. هدف محقّق از انجام روش پژوهشى ـ توصيفى عبارت است از: تشريح عينى، واقعى و منظّم خصوصيات يك موقعيّت يا يك موضوع. به عبارت ديگر، پژوهشگر در اين گونه تحقيقات سعى مىكند تا آن چه هست را بدون هيچ گونه دخالت در هدايت نظرى خاص يا استنتاج گزارش دهد و نتايج عينى از موقعيت بگيرد. در اين گونه تحقيقات، محقّق فقط شرائط موجود و واقعى را گزارش مىدهد و با استفاده از روشهاى گوناگون به توصيف آن مىپردازد و از موقعيّتها گزارش نويسى مىكند.(2)
از نظر جرج بِرُدى، روش مقايسهاى يا تطبيقى داراى چهار مرحله است:
تجربیات مدون روش تدریس تاریخ
تجربیات مدون روش تدریس تاریخ
نظرات شما عزیزان: