تعداد صفحات: 19 کد محصول :5589 حجم فایل:29,85 KB نوع فایل :rar
فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
چكيده:
هدف گزارش حاضر آن است كه نشان دهد كلاس هاي درس ادبيات كسالتبار است و عوامل زيادي در اين موضوع نقش دارند ولي با اجراي روشهاي متنوع تدريس ميتوان از ملالآور بودن كلاسهاي درس ادبيات كاست و اوقات لذتبخشي را در كلاسهاي ادبيات براي دانشآموزان به ارمغان آورد. همكاري معلم و مسؤولان مدرسه و دانشآموزان و خانوادهها شرط موفقيت در اين راه است.
مقدمه:
اهميت ادبيات فارسي قولي است كه جملگي برآنند و اهدافي كه براي درس ادبيات برشمردهاند نيز گوياي همين مطلب است. و بديهي است كه به آموزش ادبيات به دانشآموزان بايد توجه بيشتري كرد زيرا «ادبيات مجموعهي تظاهرات هنري هر قوم است كه در قالب كلام ريخته شده باشد.» درونمايهي ادبيات، انديشه و احساسات و عواطف انساني است و به خوبي ميتوان دريافت كه ادبيات از اين نظر نزديكترين هنر به انديشهي انسان است. كاركرد ادبيات در زندگي اجتماعي نيز بسيار زياد است كه در تاريخ ايران دورهي مشروطه مثالزدني است. سهم ادبيات را در خيزش مشروطيت ميتوان در آثار دهخدا، اشرفالدين گيلاني، عارف، ميرزاده عشقي و ... ملاحظه كرد.
راه کارهای مناسب جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ادبیات
دریکی ازروزهای آذرماه 85درتابلوی اعلانات آموزشگاه بخشنامه ای دیدم باعنوان : راه کارهای مناسب جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ادبیات .بلافاصله این سوال درذهنم بوجود آمدکه چرافقط دانش اموزان ؟مگردبیران ادبیات ماکه وظیفه ی تدریس این درس رابه عهده دارند همگی آنان صددرصد به ادبیات علاقه دارند ؟ پس بهتر ان دیدم که این موضوع رادرابعاد زیرمورد بررسی قراردهم .
1- دبیران ادبیات
2- مسوٴلین آموزش وپرورش
1-دبیران ادبیات ونقش آنان درایجادعلاقه به درس ادبیات
همه ی مامی دانیم که دبیرادبیات نقش اساسی وکلیدی رادرایجاد انگیزه وعلاقه به درس ادبیات دارد به شرطی که تمام پارامترهایی که می شودبه کسی عنوان دبیرادبیات گفت دروجود چنین کسی باشد. بسیاری از دبیران ادبیات ازبدحادثه وبدون هیچگونه علاقه ای این رشته راانتخاب نموده اندوبطورکاملاﹰتصادفی دریکی ازانتخاب های چند گانه وبا استفاده ازابزارهای کمکی دیگرمانند منطقه ی محروم ،منطقه ی بومی،قطب وسهمیه توفیق اجباری نصیب آنها شده است ودراین رشته مدرک اخذ نموده اند. عده ای نیزکه قبلاً دررشته هایی دیگرمشغول تدرس بودند برای راحتی و کسب پرستیژدراین رشته ادامه تحصیل داده باکمک گرفتن ازراهای میان برتوانسته اندخودرابه عنوان دبیر ادبیات قالب کنند .صرف نظرازچگونگی تحصیل دبیران ادبیات ومراکزآموزشی که درآنجا مدرک اخذ نموده اند نکته ا ی که بایستی همه ی دبیران داشته باشند علاقه به این رشته است.کسی که بدون میل باطنی خودوفقط برای کسب مدرک این رشته راانتخاب نموده است هیچگاه نمی توانددرکار خودموفق باشدتاچه رسد به اینکه دردیگران ایجادعلاقه کند.برای همین است که بسیاری ازدبیران محترم ادبیات به این کارخودبه عنوان شغل دوم نگاه می کنند.به عنوان مثال : دبیرما بیشتربه ماشین خودعلاقه داردومترصد فرصتی است تامسافرکش شهری وبین شهری شود.عده ای دیگربا وارد شدن به جریانات سیاسی وتعصب شدید درطرفداری یا کوبیدن دیگران فرصت مطالعه را ازخود گرفته دراین کارتاآنجاپیش می روند که نسبت به همه چیزمخالفند نسبت به آینده ی خودودیگران نیزتصویر تاریکی در ذهن دارندوگویا به جای تدریس ماموریت پاشیدن تخم بدبینی ویاس دارند.عده ای نیزبا کارهای به ظاهرفرهنگی وخدمت به دانش آموزان وفرهنگ شهرشان واردفعالیتهای آموزشی شده اند.این آقایان نیزقبل ازاینکه دلسوزدانش آموزان باشند به فکرپرکردن جیب های خودشانندوسعی شان براین است که تابا تبلیعات برروی دیوارخلق الله خودوموٴسسه ی شان رابه زوربه دیگران بقبولانند.همین آقایان به ظاهرخدمتگزار فرهنگی تاجرماٴب در محیط مدرسه به تشویق دانش آموزان پرداخته که اگرمی خواهید فلان رتبه رادردانشگاه رابیاورید ودرفلان رشه قبول شوید درنزدما ثبت نام کنیدومطالبی را که دانستن آن برای دانش آموزان ضروری است درکلاس های دولتی بیان نمی کنند اما درکلاسی ها ی خصوصی چون پولش رامی گیرند نکات تستی ومهم کنکوررابا دقت توضیح می دهند.مشاهده شده که بعضی از همین آقایان می گویند این چندرغازحقوقی که آموزش وپرورش به ما می دهد فقط برای این است که ما درآموزشگاه حاضرشویم ودفترحضوروغیاب راامضا کنیم .تازه یک ژست عالم گونه وروشنفکررا نیزبه خودگرفته فقط خود وروش خویش راقبول دارند .
گزارش تخصصی بی علاقگی دانش آموزان به درس ادبیات
نظرات شما عزیزان: