مقدمه
ساليان درازی است که در حوزه سلامت، برنامه هاي آموزشي طراحي و اجرا مي شوند و موفقيت هاي دهه هاي اخير نظام بهداشت و درمان کشور را تا حدود زيادي می توان مرهون فعاليت آموزش دهندگان سلامت دانست. کانون توجه اصلي در آموزش سلامت، اصلاح رفتار افراد، گروه ها و جوامع است و در اين ميان، پيچيدگي های رفتار انسان علت اصلي دشواري دستيابي به اين هدف است. رفتار سلامت (Health Behavior) در بسياري از مداخلات آموزشي نظام سلامت، تحت تاثير عواملي است که شناخت و تحليل اين عوامل، در کسب موفقيت اين مداخلات، نقشي کليدي دارد. الگوها و نظريه هاي آموزش سلامت با هدف توضيح دقيق تر اين عوامل و پيشگويي نتايج حاصل از تغيير در آنها طراحي شده اند. اين نظريه ها و الگو ها از حوزه ساير علوم اجتماعی مانند روان شناسي و جامعه شناسي به عرصه سلامت راه پيدا کرده اند و در ساليان اخير استفاده از آنها براي کسب، حفظ و ارتقاي سلامت جامعه مورد اقبال قرار گرفته است. تعداد قابل توجه اين الگوها و نظريه ها و کاربرد آنها باعث شده تا "آموزش سلامت مبتني بر نظريه و الگو" جايگاه ويژه اي در آموزش سلامت پيدا کند. اين برنامه آموزشي با هدف انتقال مهارت هاي لازم براي استفاده از برخی نظريه ها و الگوها در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی در حوزه سلامت طراحي شده است تا فراگيران بتوانند با كمك مطالب علمي و راهنماهاي عملي ارائه شده در اين كارگاه، برنامه هاي آموزشي مبتنی بر اين چارچوب های علمی را طراحی کنند. در اين بخش، تلاش مي شود تا با کمک راهبردهاي يادگيري مشارکتي، گروه هدف براي رسيدن به اهداف آموزشي هدايت شوند.
اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظريه و الگو
اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظريه و الگو
نظرات شما عزیزان: