دانلود مقاله تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

 


فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

هدف اصلی این مقاله بررسی تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت ایران در دوران معاصر است. فلسفه تعلیم و تربیت به‌مثابه‌ی رشته‌ای دانشگاهی نقطه‌ی آغاز معینی دارد: یکشنبه، 24 فوریه‌ی 1935، زمانی که انجمن جان دیویی در اتلانتیک سیتی در ایالت نیوجرسی امریکا تأسیس شد. در ایران رشته‌ی فلسفه تعلیم و تربیت سابقه‌ی بسیار کوتاه‌تری دارد. در واقع تاریخچه‌ی ثبت شده‌ای برای این منظور وجود ندارد. از سوی دیگر بررسی دقیق روند توسعه‌ی هر رشته با ارجاع به افراد و سازمان‌های حرفه‌ای که در تشکیل و جهت‌گیری آن نقش کلیدی ایفا کرده‌اند، امکان پذیر است. در نتیجه، در این پژوهش با استفاده از روش تاریخی و اسناد و مدارک مکتوب (با اعتبارسنجی آن‌ها) و اسناد شفاهی (به‌وسیله‌ی مصاحبه‌ی نیمه ساخت یافته با متخصصان این رشته در ایران) اطلاعات مورد نظر گردآوری و تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهند که منابع فراوانی در این رشته در ایران منتشر شده‌اند. با وجود این، بررسی این آثار حکایت می‌کند که فیلسوفان تربیتی در ایران بیشتر به سودآوری فلسفه برای معلمان و دانش‌آموزان گرایش دارند. در نتیجه چنین به‌نظر می‌رسد که ما باید خود را به‌عنوان فیلسوفان تربیتی اصیل بازیابیم و تمایز میان فلسفه‌ی محض و فلسفه تعلیم و تربیت را از میان برداریم. به‌عبارت دیگر، هدف نخست فیلسوف تربیتی باید ناظر به توسعه و تعمیق فهم مباحث فلسفی‌ای باشد که در فرایند تربیت رخ می‌نماید. بنابراین، فهم مبانی فلسفی تعلیم و تربیت و نه بهبود عمل آموزش باید در کانون اصلی توجه متخصصان این رشته قرار گیرد.

مقدمه

حوزه‌ی معرفتی فلسفه تعلیم و تربیت، فارغ از تعاریف بسیار متنوع و گوناگونی که درباره‌ی آن وجود دارد (نلر، 1356؛ اسمیت، 1370؛ هیر و پرتلی، 1374؛ بهشتی، 1385)، از دو منظر کلی قابل بررسی است: از منظر اول، این حوزه‌ی معرفتی به‌مثابه‌ی قلمروی در طرح دیدگاه‌ها و نظریات فلسفی درباره‌ی تعلیم و تربیت محسوب می‌شود که سابقه‌ای به اندازه‌ی تاریخ تفکرات بشری دارد. در این‌خصوص، اندیشمندان و فیلسوفان به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم دیدگاه‌هایی درباره‌ی مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، و نظام تعلیم و تربیت ارائه کرده‌اند. از منظر دوم، این حوزه‌ی معرفتی به‌مثابه‌ی رشته‌ای دانشگاهی طیّ چند دهه‌ی اخیر در برخی کشورهای پیشرفته‌ی سه قاره‌ی اروپا، آمریکا، و اقیانوسیه به‌وجود آمده و رشد کرده است (بهشتی، 1385).

با توجه به دو منظری که در این‌باره‌ ذکر گردید، در بررسی تحولات این حوزه‌ی معرفتی و تاریخ‌نگاری آن نیز می‌توان دو رویکرد عمده در نظر گرفت. رویکرد اول ناظر به بررسی تاریخی اندیشه‌ها و فلسفه‌های مختلف تعلیم و تربیت بوده که به شیوه‌های گوناگونی قابل اجراست (نوردنبو، 1979؛ بارو کمبلیس، 1996). رویکرد دوم نیز ناظر به بررسی تاریخی این حوزه‌ی معرفتی به‌عنوان یک رشته‌ی دانشگاهی می‌باشد که عمری کمتر از یک قرن داشته است. در رویکرد اخیر توجه به چیستی اندیشه‌های مطرح شده در این حوزه بسیار محدود است و به‌طور عمده سیر تحولات نهادی این رشته‌ و محصولات آن در سطوح مختلف مدّنظر قرار می‌گیرد (کامینسکای، 1988؛ هیگز، 1998؛ آندر، 2008). کامینسکای (1988) از رویکرد اول با عنوان «گزارش‌های برون‌گرا» و از رویکرد دوم با عنوان «گزارش‌های درون‌گرا» نام برده و به جایگاه و ضرورت هریک اشاره داشته است.



لینک دانلود:


دانلود مقاله تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : شنبه 10 تير 1396برچسب:,تعلیم و تربیت در ایران باستان,تاریخچه تعلیم و تربیت در ایران باستان,تعلیم تربیت در ایران باستان,تعلیم و تربیت در ایران,تعلیم و تربیت در ایران معاصر,تعلیم و تربیت رسمی در ایران,تاریخچه تعلیم و تربیت در ایران,تاریخ تعلیم و تربیت در ایران,فلسفه تعلیم و تربیت در ایران,درباره تعلیم و تربیت در ایران,انجمن تعلیم و تربیت ایران,تاریخچه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در ایران و جهان,فلسفه تعلیم و تربیت رسمی وعمومی در جمهوری اسلامی ایران,تاریخچه تعلیم و تربیت رسمی در ایران,تاریخچه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در ایران,تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در ایران و جهان,تاریخچه فلسفه تعلیم و تربیت در ایران,تاریخ تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران,تاریخچه تعلیم و تربیت در ایران و جهان,تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران,تاریخچه تعلیم و تربیت ایران,تاریخ تعلیم و تربیت ایران,تاریخ تعلیم تربیت در ایران,انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران,فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران,سایت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران,انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران,فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران,تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت ایران,همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران,ششمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران,پنجمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران,هفتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران,انجمن علمی فلسفه تعلیم و تربیت ایران,انجمن ایرانی تعلیم و تربیت,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی