فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از مقاله :
چکیده:
آنچه در ادامه خواهد آمد، بررسی تصور کودکان کارِ خیابان از فضاهای شهری خواهد بود؛ در این تحقیق مسئله تصور ذهنی کودکان کار از خلال دو مجموعه و نظریه مورد بررسی قرار گرفته است. در این گفتار مسئله کودکان کار امری گریز ناپذیر و غیر قابل انکار زندگی شهری در نظر گرفته شده است و با پذیرفته شدن این اصل به مسئله رویکرد آنها به شهر توجه شده است؛ رویکرد مسلط در تحقیق تاثیر مسلط فضا بر اقشار حاشیهای است که اقشار حاشیهای را به واکنشهایی هرچند ضعیف وادار مینماید. در ادامه برای نیل به این مقصد با دو سری نظریه مواجه خواهید شد، نظریههای نخست درباره وضعیت ذهنی و اجتماعی کودکان کار است و در نظریات دوم به مسئله فضاهای شهری و ارتباط آن با اجتماع مورد توجه قرار گرفته است.بعد از نظریه روش کار بصورت مصاحبه است که گزیده آن در این مقاله آمده است و سپس در بخش نتیجه گیری با نظریههای طرح شده در تحقیق مقایسه شده است.
واژگان کلیدی:کودکان کار؛ کودک کار
طرح مسئله:
در اساس، پیدایش مفهوم کودکان خیابانی و ادبیات مربوط به آن، نتیجه مجموعه تحولاتی بود که به ویژه در کشورهای در حال توسعه، در دهه 1970 به بعد رخ داد و زمینه توجه و تامُّل بیشترِ سازمانهای ملی و بینالمللی را نسبت به مسائل و مشکلات، حقوق و منافع کودکان فراهم آورد.بنا بر آمارهای رسمی نزدیک به 700 هزار کودک کار و خیابان در ایران، و بیش از 220 میلیون کودک کار در سراسر دنیا وجود دارد. فعالان حقوق کودک وجود 2 میلیون کودک کار را در ایران تخمین زدهاند؛ این تنها آمارهای رسمی است؛ در همین جا لازم است که مسئله تاکید بر استفاده از آمارهای رسمی همواره حکایت از کدر بودن این آمارها دارد و عمده پژوهشها تخیمن خود را بیشتر از آنچه که آمارهای رسمی اعلام میکنند، میدانند.
در حالیکه حضور عینی این افراد (کودکان کارِ خیابان) در خیابانها و مراکز خرید و .... روز به روز بیشتر میشود؛ به همین اندازه ضرورت مطالعه این گروهها برای علاقمندان حوزههای اجتماعی نیز هر روز بیشتر میشود؛ اهمّیت چنین موضوعی زمانی که درک میشود که بدانیم و متوجه شویم که در بسیاری از محیطهای بسته و دور از دسترس و دور افتاده، کودکانی مشغول به کار هستند که محیط کارشان از حداقل امنیت و سلامت و استانداردها برخوردار هست و این بخش از کودکان کار در خیابانها و معرض دید نیستند. کودکان کار عمدتاً در شرایط بسیار بدی از نظر بهداشت بدنی و روانی، و در معرض همه گونه آسیبهای شدید فیزیکی از جمله تجاوز، قتل و نقص عضو و... هستند. عمدتاً توجه به حوزه کودکان و کار برای پژوهشگران علوم اجتماعی دارای ریشههای اخلاقی و انسانی است؛ زیرا در یک نگاه کلّی اینها، کودکانی هستند که برخلاف اختیار خود به کار گماشته میشوند و ساعات عمده کودکی خود را در محیطهای فاقد استانداردهای لازم و حداقلهای انسانی میگذرانند. از طرف دیگر به دلیل آنکه دامنه سنّی کودکان کار، سنین اجتماعی شدن و آموزش پذیری آنها را پوشش میدهد، حضور آنها در فضاهای شغلی باعث دور شدنشان از این امر مهم میشود که در آینده برایشان مشکلات عدیدهای به وجود خواهد آورد و سیستم اجتماعی و انضباطی نیز با آنها تنش خواهد داشت. این بدین معنی است که کودکانی که منطقاً بایستی در مدرسه حاضر باشند و نهاد رسمی متولی آموزش آنها را تحت آموزش قرار دهد از این فرصت محروم میشوند یا در دورهای که باید شرایط خانهشان بگونهای باشد که نقش تربیتی نهاد خانواده بخوبی ایفا شود، از این مزایا نیز محروم هستند. کودکان کارِ خیابان که متولّد شهری شدن جوامع هستد از سیستمی که نظام شهری برای آموزش پذیر شدن تعریف کرده است، محروم میشوند، و از روی ناچاری بایستی به تامین معاش خود بپردازند.مسئله این کودکان برای جامعه علمی ایران نباید به مثابه مد در نظر گرفته شود زیرا این رشد این اقشار پیشبین میشود؛ اهمیّت این مسئله با توجه به رشد آهنگ شهری شدن در ایران، مهاجرت از روستا به شهرها و رشد حاشیه نشینی در کلان شهرها دوچندان خواهد شد. بنابراین نباید از نظر پنهان داشت که مسئله کودکان کار برای ایران مسئلهای خواهد بود که تا سالیان طولانی کشور را درگیر خود خواهد کرد. در اینجا علاوه بر اینکه باید یادآور شد که هریک از مسائلی همچون مهاجر بودن، و حاشیه بودن این قشر حائز اهمیت دو چندان است. که هریک بحثها و نتایج مفصل خود را خواهد داشت.
نظرات شما عزیزان: