تعداد صفحات: 31 کد محصول :6731 حجم فایل:78,1 KB نوع فایل :rar
دانلود اقدام پژوهی ایجاد انگیزه و فعال سازی دانش آموزن جهت درس زبان انگلیسی
چکیده
پژوهش حاضر، تلاشی است که در راستای بررسی تأثیر ایجاد انگیزه و فعال سازی دانش آموزن جهت درس زبان انگلیسی دختر سال دوم متوسطه در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ انجام گرفته است. به همین منظور تعداد — نفر دانش آموز دختر سال متوسطه دوم ، از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای یا طبقه بندی شده به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. سپس برای تعیین ضریب هوشی دانش آموزان ـ با کمک مشاور مدرسه ـ تست ریون روی دانش آموزان اجرا گردید.بعد از این مرحله، قبل از اجرای پژوهش، از دروس اول ، دوم و سوم کتاب سال سوم راهنمایی، آزمونی به عنوان پیش آزمون برگزار گردید و بعد از اجرای پژوهش نیز از دروس هفت،هشت و نه کتاب، آزمون دیگری بین دانش آموزان به عنوان پس آزمون اجرا شد. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون اندازهگیری شد. پس از تجزیه و تحلیل آماری داده ها ، با استفاده از روش تحلیلی آزمون دو زوجی (paired Sample t test ) نتایج نشان داد که ایجاد انگیزه میتواند روی بالا بردن میزان یادگیری درس زبان دانش آموزن مؤثر باشد.
مقدمه
موضوع اصلی من ایجاد انگیزه و فعال سازی دانش آموزن جهت درس زبان انگلیسی میباشد.هدف من از انجام این اقدام پژوهی ایجاد انگیزه و فعال سازی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی سال دوم متوسطه است. همانگونه که بر همگان آشکار است حدود سی و چند سال است که کتاب زبان انگلیسی تغییر نیافته است و با وجود اینکه این کتاب بر اساس روش Audio-Lingual Method طراحی شده که براساس تکرار ،تمرین ،عدم ترجمه و تا حد ممکن عدم تدریس گرامر میباشد ولی در بسیاری از مدارس هنوز این کتاب به روش GTM که بر اساس ترجمه، حفظ و ارایه حفظیات است تدریس میشود و معلم حرف اول و آخر را می زند. پس جایگاهی برای اکتشاف، آزمون و خطا و ایجاد محیطی شاد برای ایجاد انگیزه و علاقه باقی نمیماند.درواقع یادگیری یک زبان خارجی امریست که نیازمند وقت و تلاش فرد است اما با دانستن اینکه یادگیری پایدار و عمیق چگونه رخ میدهد و در چه شرایطی آسانتر اتفاق میافتد میتوان این امر را تسهیل نمود. از دیدگاه کرشن(۱۹۸۵) یادگیری می تواند تنها زمانی رخ دهد که شرایط ویژه خاصی وجود داشته باشد که این شرایط عبارتند از تفکر مثبت ، اعتماد به نفس ، پایین بودن اضطراب. زمانیکه این شرایط وجود داشته باشند و مواد آموزشی به دانش آموز ارائه شود دانش آموز از فیلتر های عاطفی می گذرد و میتواند از این مواد عملا استفاده کند. در همین رابطه، دیویس (۱۹۹۶) چگونگی اینکه دانش آموزان میتوانند یک زبانی را به شکل بهینه یاد بگیرند را به شکل زیر بیان می کند:در یادگیری چگونگی استفاده از یک زبان ، دانش آموزان باید فعالانه در فرایند آموزش شرکت کنند . معلم زبان باید فرصت هایی را در محیط کلاس درس ایجاد کند که دانش آموزان زبان را بفهمند. با استفاده از استراتژی های متنوع در تدریس، دانش آموزان میتوانند با استفاده از روشهای فعال ،در بکار گیری زبان بهره ببرند و چگونگی کارکرد زبان و گرامر و ارتباط را فرا بگیرند.
دافی و لانگ (۲۰۰۳) در بررسی امر یادگیری به این نتیجه رسیدهاند که یادگیری فرایندی منحصر به فرد و فردی است که در این فرایند افراد توانایی ایجاد دانش ، تعمق بخشیدن به فهم موضوع و بنابراین مسئولیت پیشرفت خود را خود به عهده می گیرد.
در تعریفی اختصاصی تر، وانگر (۲۰۰۷) اظهار می کند که یادگیری تغییری نسبتاً دائمی در رفتار است که نتیجه تجربه فرد است.
در میان تمام عواملی که درپیشبرد یادگیری موثر اند انگیزه عامل بسیار مهمی برای یادگیری آکادمیک وموفقیت آمیز از کودکی تا بزرگسالی محسوب می شود (الیوت و دی وک ۲۰۰۵). و در همین راستا الیس (۱۹۹۴) در مقدمهای بر انگیزه چنین میگوید که انگیزه روی میزان پشتکار یادگیرنده برای یادگیری زبان خارجه، نوع رفتاری که اعمال می کند و نیز روی موفقیت او مؤثر است.
و اما در باره بررسی مسأله انگیزش ، جان مارشال ریو( ۲۰۰۵) چنین میگوید که بررسی انگیزش به فرایند هایی مربوط میشود که به رفتار انرژی و جهت می دهند. انرژی حاکی از آن است که رفتار نیرو دارد یعنی نسبتاً شدید و پایدار است و جهت حاکی از آن است که رفتار هدف دارد یعنی به نتیجه خاصی گرایش دارد. و فرایند هایی که رفتار را نیرومند و هدفدار میکنند از نیروهای درونی ومحیط ناشی می شوند. ریو و والکر (۱۹۹۷) هم روی این مطلب تأکید داشتهاند که انگیزه عاملی کلیدی در یادگیری فرایند زبان خارجی است. و اضافه نموده اند که دانش آموزانی که انگیزه بالایی دارند موفقیت بیشتری نسبت به دانش آموزانی دارند که حتی هوش بیشتر ولی انگیزه پایینتری دارند.و شالمن (۱۹۸۶) میگوید که یادگیری دانش آموزان خیلی راحت تر انجام می گیرد زمانیکه آنها انگیزه دارند.
دانلود اقدام پژوهی ایجاد انگیزه و فعال سازی دانش آموزن جهت درس زبان انگلیسی
دانلود اقدام پژوهی ایجاد انگیزه و فعال سازی دانش آموزن جهت درس زبان انگلیسی
نظرات شما عزیزان: