فایل ورد قابل ویرایش
تعریف نوین بازاریابی (مهم)
تلاش نظاممند برای شناسایی کلیه عناصر و ابعاد بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و اهداف سازمان.
نکته: از تعریف فوق نکات زیر را میتوان برداشت نمود:
1. بازاریاب باید همه ارکان، عناصر و ابعاد بازار را بشناسد تا بتواند با بینش و آگاهی به نیازها و خواستههای آنان پاسخ دهد؛
2. تولید و عرضه بدون توجه به نظام ارزشی جامعه منجر به شکست و ضرر میشود. مثل بازاریابی برای گوشت خوک در ایران یا گوشت گاو در هند؛
3. تولید و عرضه بدون توجه به اهداف سازمان منجر به شکست و ضرر میگردد. مثل تلاش شرکت ساختمانی برای صادرات و واردات مواد آرایشی و بهداشتی.
نکته: بازاریابی یعنی مدیریت تقاضا.
مردم معمولاً بازاریاب را کسی میدانند که وظیفه اولیهی او ایجاد تقاضا است اما باید بدانیم که این یکی از وظایف بازاریاب است و از دیگر وظایف بازاریاب تنظیم سطح تقاضا، زمانبندی مناسب و ارائه مشخصات محصول و تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان میباشد.
انواع تقاضا (مهم) (مثالها خیلی مهم)
1. تقاضای منفی: وضعیتی است که در آن تقریباً بخش مهمی از بازار به آن محصول یا خدمت تمایل ندارند. به عبارت دیگر مردم حاضرند پول بدهند اما از آن محصول یا خدمت استفاده نکنند که وظیفه بازاریاب شناخت علل و دلایل مقاومت بازار در برابر محصول و خدمات و رفع آن میباشد که از جمله این دلایل میتواند ارزشها، احساسات و یا حتی هزینهها باشد.مثل: واکسن برای فردی که از تزریقات میترسد.
2. فقدان تقاضا (نبودن تقاضا): گاهی اوقات برای تعداد زیادی از محصولات و خدمات تقاضایی وجود ندارد و مردم نسبت به آنها بیاعتنا و بیتوجهاند.
نکته: در حالت فقدان تقاضا سه دلیل را میتوان یافت که عبارتند از:
1. محصولات ظاهراً بیارزشاند. مثل کاغذ باطله؛
2. محصولات با ارزشاند اما غیرقابل استفاده میباشد. مثل قایق در مناطق خشک یا کولر در مناطق سردسیر؛
3. در صورتی که محصول جنبه نوآوری داشته باشد. مثل کامیپوتر در اواخر دهه 60 در ایران.
نکته: وظیفه بازاریابی در حالت فقدان تقاضا، تبدیل نبود تقاضا به تقاضای مثبت میباشد که اصطلاحاً بازاریابی ترغیبی میگویند.
3. تقاضای پنهان: وضعیتی است که در آن عده زیادی از جامعه نیاز مشترک به محصول یا خدمتی دارند که فعلاً وجود ندارد. در این گونه تقاضا فرصتی پیش میآید تا بازاریابان زیرک و نوآور درصدد تولید، پرورش و ارائه محصولاتی باشند که مردم خواهان آن هستند. مثل تقاضا برای اتومبیلهای کم مصرف و ارزان.
نکته: وظیفه بازاریاب در این نوع تقاضا تبدیل تقاضای پنهان به تقاضای فعلی که اصطلاحاً بازاریابی پرورش میگویند.
4. تقاضای تنزلی( رو به کاهش): هر محصول یا خدمت سرانجام روزی با تنزل یا کاهش تقاضا روبرو میشود و تقاضای تنزلی وضعیتی است که در آن تقاضا برای محصول یا خدمت کمتر از سطح قبل شود و کاهش بیشتر از آن نیز دور از انتظار نباشد که دلیل این امر عدم تلاش در جهت بهسازی یا بازسازی محصول و خدمت میباشد که در این مورد میتوان با برنامهریزیهای گوناگون منحنی عمر جدیدی برای محصول تنزل یافته ایجاد کرد که اصطلاحاً بازاریابی احیایی میگویند.
بازاریابی احیایی: عبارت است از یافتن پیشنهادهای تازه بازاریابی برای پیوند محصولات و خدمات با خواستههای بازار بالقوه مثل LCD، LED، 3D و...
نکته مهم: وظیفه بازاریاب در این نوع تقاضا تشویق و تولید و همچنین تجدیدنظر در مورد کالاها و خدمات ارائه شده میباشد.
نظرات شما عزیزان: