تعداد صفحات: 20 کد محصول :6640 حجم فایل:58,36 KB نوع فایل :rar
مقدمه
قرآن و صحيح خواندن آن يكي از ضروریترین مسائلي است كه هر شخص مسلمان بايد آن را بداند تا بتواند با صحيح خواندن آن هيچ گونه دخل و تصرّفي در معناي آن به وجود نياورد، چون همانطور كه مي دانيم تلفّظ صحيح كلمات عربي از اساسیترین مراحل خواندن اين زبان است كه اگر اشتباهي در تلفظ آن زبان انجام گيرد، معناي اين كلمه به طور كلّي عوض میشود و گاهي اوقات معنايي دقیقاً" در مقابل آن معناي منظور ايجاد میکند، مثلاً" در آیهی اوّل سورهی مبارکهی فاتحه آمده است: «الحمدلله ربّ العالمين» كه در اينجا «حمد» به معناي «ستايش» است ولي اگر تلفّظ آن به جاي حمد، «همد» خوانده شود به معناي «هلاك شده» است. بدين خاطر بر آن شدم در سر كلاس نسبت به صحيح خواني قرآن و سپس ترتيل قرآن اهتمام ورزيده و روشي را به كار گيرم كه اين مشكل اساسي دانش آموزان را حل نمايم
توصیف وضعیت موجود
اینجانب ............. دارای مدرک........، مدت ........ سال است که در خدمت آموزش و پرورش در پستهای آموزگاری خدمت کردهام. در سال جاری بعنوان ...... واقع در استان .......... شهرستان ............. مشغول به خدمت شدم.
گردآوری اطلاعات شواهد 1
در ابتداي سال، وقتي وارد كلاس سوم ابتدایی شدم، در ابتدا به آزمايش دوستان دانش آموز، كه در چه سطحي از قرائت قرآن قرار دارند، اقدام نمودم كه پس از بررسي ... كلاس اول كه حدوداً" ..... نفر میشدند به اين نتيجه رسيدم كه حدود .... درصد دانش آموزان هنوز روخواني قرآن را کاملاً" بلد نيستند و از ..... درصد باقي مانده چيزي حدود .... در صد هستند كه علاوه بر روخواني قرآن قادر به تلاوت قرآن به صورت ترتيل يا تحقيق هستند.
بدين خاطر شروع به تدريس روخواني قرآن از سطح 1 نمودم، البته نه به اين صورت كه از ابتدا بخواهم شروع كنم، چون دانش آموزان، سال اوّل دبيرستان بودند طبعاً" با كلمات عربي کاملاً" آشنا بودند و حركات آن را کاملاً" میشناختند. پس، از تلفّظ كلمات عربي شروع كردم و مخارج حروف عربي را در هر جلسه تدريس نمودم.
نكته (1): مثالهای شيرين باعث يادگيري بهتر دانش آموزان میشود مثلاً" موقعي كه به حرف كاف میرسیدم مثالي را به اين صورت میزدم كه (ك) در زبان عربي به صورت (ك) كوكو تلفظ میشود ونه (ك) كباب و از اين قبيل مثالها كه دانش آموزان را جذب كند. چون بايد مربيان توجه كنند تا وقتي قرآن براي دانش آموزان جذبه نداشته باشد رغبتي به آن نشان نمیدهند.
البتّه روش شروع كلاس بنده به اين صورت بود كه در ابتدا خود شروع به تلاوت قرآن مینمودم و از چهره دانش آموزان مشخّص بود كه پيش خود میگفتند اي كاش ما هم مثل معلّممان تلاوت مینمودیم كه اين مطلب را بارها با زبانشان نيز اذعان میداشتند. كه در اين موقع است كه مربي بايد به دانش آموزان بقبولاند كه شما هم میتوانید.
نكته (2): بايد توجّه داشت تلاوت خود مربي باعث میشود دانش آموز به چشم يك استاد قرآن به مربّي نگاه كند، كه اين خود باعث جذب بيشتر دانش آموز میشود.
نكته (3): از سورههایی در سر كلاس استفاده شود كه براي دانش آموزان جذّابيت بيشتري داشته باشد مثل داستانهای قرآني، تا بتوان از داستانهای آن، نکتههای اخلاقي را استخراخ كرد و به دانش آموزان گوشزد نمود.
اقدام پژوهی چگونه میتوانم روخوانی و روانخوانی قرآن بچهها ر
اقدام پژوهی چگونه میتوانم روخوانی و روانخوانی قرآن بچهها ر
نظرات شما عزیزان: