فایل ورد قابل ویرایش
فهرست عناوین
تاریخچه تجارت الکترونیک
تعاریف تجارت الکترونیک
تفاوت كسب و كار الكترونيك با تجارت الكترونيك
تجارت الكترونيك و فن آوري اطلاعات E – Commerce & IT) )
نگاه تاريخي به حکومت و شهروند
تجارت الكترونيكي در برابر تجارت سنتي (Traditional commerce & e - commerce)
مشکلات تجارت الکترونیک
طبقه بندي تجارت الكترونيك از ديدگاههاي متفاوت
محدودیتها و موانع تجارت الکترونیکی
انواع بازارهای الکترونیکی: از فروشگاه ها تا پورتال ها
مروری بر خرده فروشی الکترونیکی
طبقه بندی خرده فروشی الکترونیکی بر اساس کانال های توزیع
انواع روش های ارائه خدمات به مشتری در اینترنت
استراتژی های بازاریابی خرید الکترونیکی
استراتژی تجارت الکترونیک
فرایند برنامه ریزی استراتژیک تجارت الکترونیکی
عوامل موثر بر بکارگیری استراتژی تجارت الکترونیک
تاریخچه تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک،از حدود سال1965آغاز شد که با نوآوری هائی مانند EFT (Electronic Fund Transfer) به معنای انتقال الکترونیکی وجوه ، مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پرداز ATM دریافت کرده و خرید خود را به وسیله کارتهای اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه تکنولوژی اینترنت و در دهه 1990 شرکتهای بزرگ به ایجاد شبکه های کامپیوتری با ارتباطات و استانداردهای مشخص برای تبادل اطلاعات تجاری پرداختند که این روش EDI به معنای مبادله الکترونیکی داده ها بود . بعد از این، سیستم درون سازمانی IOS "Interorganization system" به منظور خرید و فروش سهام ، سیستمهای اطلاعاتی و خدمات مسافرتی به وجود آمد. یکی از اتفاقات مهم در تبادل الکترونیکی ، پدیده اینترنت بود که برای اولین بار در امریکا در سال 1969 پا به عرصه نهاد . رشدو توسعه اینترنت باعث بروز فرصتهایی برای توسعه زیرساخت های و کاربردهای تجارت الکترونیک گردید . به طوری که در دهه 1990 با تجاری شدن اینترنت ، تجارت الکترونیک به وجود آمد. در این زمان شرکتهای اینترنتی موسوم به دات کام ها رشد سریعی داشتند . از سال 1995 کاربران اینترنت شاهد به وجود آمدن بازارهاي فروش آني و آموزش الكترونيكي بودند . از سال 1999 تجارت الکترونیک از فرآیندهای B2C(بنگاه به مشتري) به فرآیندهای B2B (بنگاه به بنگاه) و ازسال 2001 از فرآیندهای B2B به فرآیند B2E(بنگاه به کارکنان) و واژه هایی چون دولت الکترونیک ، آموزش الکترونیک ، موبایل الکترونیکی و ... گسترش داده شده است. بنابراین جهش کلی فن آوری اطلاعات دو دوره را طی نموده است . و اکنون وارد دوره سوم شده است .
دانلود مقاله تجارت الکترونیک و استراتژی های تجارت الکترونیک
نظرات شما عزیزان: