مقدمه
يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند. آنها معتقدند از این مواد خام باید افراد کارگر و دارای فکر صنعتی و تجاری خلق کرد تا بیشترین سود مادی عایدشان شود. در مقابل نظام تعلیم و تربیت اسلامی به پرورش روح و هویت ملی و مذهبی بیشترین توجه را دارد. شاید هنوز به واسطه عدم تحول در شیوه های تعلیم و تربیت نتوانسته ایم به سطح مطلوب و نتایج دلخواه برسیم، اما انتظار این است که به چنین اهدافی در سایه تحولات عمیق و کاربردی دست پیدا کنیم. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:«آموزش و پرورش در دوره قبل از انقلاب ضد دین، ترجمه ای و مبتنی بر باورهای غربی، تقلیدی و غیر منطبق با نیازهای اساسی کشور بود. پس از پیروزی انقلاب علی رغم همه کارهای ارزشمندی که بر پایه مبانی اسلامی و ملی انجام شده، نظام آموزش و پرورش متحول نشده و پایه و اساس همان نظام قدیمی است. باید همه نیروهای فکری، فرهنگی و خلاق دست به دست هم دهند تا این کار بزرگ انجام شود.»در مورد رسيدن به اين اهداف سازمان نهضت سوادآموزي در گذشته توفيقات قابل توجهي در امر سواد آموزي و زدودن بي سوادي از ساخت جامعه داشته است و اين موفقيت ها ، بعضا مورد توجه و تحسين مجامع بين المللي نيز قرار گرفته اما به رغم اين توفيقات بدست آمده وجود خيل عظيم بي سوادان در عصر دانايي باعث ايجاد اختلال هاي جدي در روند توسعه كشور شده است و حتي برخورداري شهروندان از مهارتهاي سه گانه خواندن ، نوشتن و حساب كردن كه در گذشته نشانه سواد به حساب مي آمد ، نيز نمي توان بسنده كرد. بنابر اين با توجه به اهميت موضوع در اين مقاله سعي مي شود روشهاي كاهش چالش هاي سواد آموزي و آموزش بزرگسالان كشور مورد توجه و بررسي قرا گيرد. اميد است مطالب آن مورد استفاده ي همکاران عزيز قرار گيرد.
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی جهت ارتقا رتبه شغلی
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی جهت ارتقا رتبه شغلی
نظرات شما عزیزان: