پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (MCQ-30)
فراشناخت به دانش یا کنترل بر تفکر و فعالیتهای یادگیری گفته میشود که از طریق تعدیل حل مسئله اجتماعی بر فعالیتهای جسمی و ذهنی اثر میگذارد. فراشناخت به شکل فرآیند تفکر درباره تفکر تعریف شده است. برخی پژوهشگران عقیده دارند که فراشناخت به عنوان دانش فرد در مورد فرآیندها و تولیدات شناختی خود و هر چیز دیگری که به این فرآیندها مربوط باشد، تعریف شده است. به اعتقاد فلاول فراشناخت دانش یا فرآیندی شناختی است که در ارزیابی و بازبینی یا کنترل شناخت مشارکت دارد و عملکرد شناختی را تنظیم میکند. فراشناخت مفهومی چند وجهی است که در برگیرنده باورها، فرایندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل میکند. باورهای فراشناختی چارچوبی را فراهم میکند تا بفهمیم که چگونه سطوح چندگانه شناخت، رفتار و اجزای آن به نحوی پویا در تداوم و تغییر اختلال در تعامل هستند. مشخص شده است که باورهای فراشناختی در برخی از اختلالات نقش دارند.
معرفی پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (MCQ-30)
نسخه اولیه پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (MCQ-30) که دارای ۶۵ ماده بود توسط کارترایت هاتون و ولز در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. با توجه به زیاد بودن تعداد مادهها، در سال ۲۰۰۴ نسخه ۳۰ مادهای این پرسشنامه توسط ولز و کارترایت هاتون ساخته شد. فرم کوتاه با نام پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (MCQ-30) همانند فرم اصلی دارای ۵ زیرمقیاس است که عبارتند از: مهارناپذیری و خطر، باورهای مثبت درباره نگرانی، وقوف شناختی یا خودآگاهی شناختی، اطمینان به حافظه یا اطمینان شناختی و نیاز به مهار افکار. این پرسشنامه در یک طیف چهار درجهای از موفق نیستم تا خیلی موافقم نمرهگذاری میشود.
نظرات شما عزیزان: