دانلود گزارش تخصصی دبیر زبان و ادبیات فارسی
قیمت: ۲۹۰۰۰ریال تعداد صفحات: 10 کد محصول :6171 حجم فایل:25,4 KB نوع فایل :rar
چکیده گزارش:
دبیران زبان فارسی، هنگام آموزش این درس در مقطع متوسطه، با مشکلاتی از جمله، حجم زیاد کتاب، کابردی نبودن آموزشها، نبود فرصت کافی برای پرداختن به املا و روخوانی، وجود یک کتاب با محتوای یکسان در همه رشتهها و ناهماهنگی بین مطالب کتابهای زبان فارسی 1 و 2 و 3 روبه رو هستند. یافتن راه کارهای مناسب برای این مشکلات، میتواند در آموزش زبان فارسی تأثیر گذار باشد.
مقدمه گزارش:
زبان فارسی، آیینه فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان است این زبان، در گذر زمان فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده، اما همچنان جاودان مانده است. در دورههای معاصر، به دلیل گسترش ارتباطات، پیشرفتهای صنعتی و هجوم واژههای بیگانه، این زبان بیش از هر دورهٔ دیگر در معرض خطر قرار گرفته است. یکی از نهادهایی که بیش از حد هر نهاد دیگری میتواند در حفظ زبان فارسی تأثیر گذار باشد، وزارت آموزش و پرورش است. هر چند که در سالهای اخیر، سازمان تألیف کتابهای درسی، تلاشهای فراوان و مثبتی را در این جهت آغاز کرده، این کتابها به یک باز نگری مجدّد نیاز دارد. نگارنده در این مقاله بر آن است تا بخشی از مشکلات آموزش زبان فارسی در آموزش متوسطه را برشمارد و راه حلهایی را برای رفع آنها ارائه دهد
بدنه یا متن گزارش:
راهبردهایی برای ارضای نیازهای یادگیری فراگیران:
تشخیص نیازها، علایق واهداف منحصر به فرد دانش آموزان و نظر سنجی یا مصاحبهٔ فردی شیوهٔ خوبی برای پی بردن به نیازها، علایق و اهداف منحصر به فرد هر دانش آموز است. اطلاعات به دست آمده از نظر سنجیها و مصاحبهها را میتوان با اطلاعات جمعیت شناختی و سابقهٔ موجود در پروندههای دانش آموزان همچنین مشاهدات رفتار و عملکرد آنان تکمیل کرد. در این بخش علایق دانش آموز در طی نظر سنجی به دست آمده ارائه میشود.
پرورش یادگیری در دانش آموزان:
*کمک به دانش آموزان برای انتخاب هدف:
درک اهمیت هدف گزینی برای دانش آموزان مهم است؛ چرا که انتخاب هدف موجب انتظارات مثبت و دلایلی میشود که هر فرد برای کنترل زندگیاش میتواند از آن بهره بگیرد. به دانش آموزان برای برعهده گرفتن کنترل و هدایت راهی که میخواهند در پیش گیرند و آنچه که میخواهند انجام دهند کمک کنید. دادن فرصتهایی به دانش آموزان برای انتخاب هدف و یا سایر جوانب زندگی تحصیلی راهی برای کمک به آموختن مسئولیت پذیری، درک نیازهای فردی وخودگردان تر شدن و انسان سالم بودن است.
یک هدف دارای شرایط زیر است:
ادراک شدن: (به وضوح معین و قابل سنجش باشد)
باور کردنی: (باید باور کنید که میتوانید آن را انجام دهید)
جالب و جذاب بودن: (هم خودتان و هم دیگران راه را مطلوب بدانید)
دست یافتنی: (با سن و توان فرد متناسب باشد)
فرایند ساده انتخاب هدف دارای مراحل زیر است:
- تعریف روشن هدف
- تهیه فهرست گامهای لازم برای نیل به آن هدف
- فکر کردن در باره رفع مشکلات
- ارزیابی پیشرفت خود
- پاداش دادن به خود برای موفقیت
- تعیین محدوده زمانی برای دست یابی به هدف
* ارزیابی فضای کلاس:
محققان دریافته آ ند برای بررسی فضای کلاس عوامل دیگر نیز مطرح است که معمولاً" این ویژگیها شامل میزانی است که دانش آموزان کلاس را دارای ویژگیهای مثبت و فاقد ویژگیهای منفی بدانند.
ویژگیهای یک روش تدریس خوب:
* هدف را برای دانش آموزان روشن نماید.
* دانش آموزان را به فعالیت بر انگیزد.
* قدرت داوری در بارهٔ نتایج رادر دانش آموزان ایجاد کند.
* به دانش آموزان امکان دهد که به بررسی نتایج به دست آمده بپردازند.
* سطح تربیتی و تحصیلی دانش آموزان را در نظر بگیرد.
* به تدریج از روش روان شناختی به روش تربیت منطقی منتقل شود.
* حتماً" رسیدن به هدف را ممکن سازد.
دانلود گزارش تخصصی دبیر زبان و ادبیات فارسی
دانلود گزارش تخصصی دبیر زبان و ادبیات فارسی
نظرات شما عزیزان: