فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
چکیده
لذا در این مقاله به نام «چالشها و موانع جذابیت درس عربی» در آغاز ضرورتهای آموزش این زبان را در ایران اسلامی بر شمردم و سپس با نقد و بررسی عوامل و عناصر مؤثر در آموزش مطلوب یعنی کتاب و معلم و دانشآموز و ارزشیابی، ضعفهای کتب درسی عربی را از راهنمائی تا پیشدانشگاهی نام برده و راهکارهای لازم را ارائه کردم و همچنین ویژگیهای یک معلم ایدهآل برای درس عربی را برشمرده و راهکارهایی را برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانشآموزان نام بردم و بر این باور علمی رسیدهام که کتابهای درسی عربی مخصوصاً در مقطع دبیرستان و پیشدانشگاهی نیاز جدی به تجدیدنظر دارد تا از محتوایی آسان و جذاب برخوردار شود و در این راه باید از معلمین متخصص با شیوههای جدید تدریس استفاده کرد و نیز مدیران و مسؤولان آموزش باید معلمین عربی و انگلیسی را با وسایل کمکآموزشی متنوع حمایت نمایند تا آموزش این دو زبان کیفیتر و ثمربخشتر انجام گیرد و…
کلید واژه: ضرورتها- محتوا- صرف و نحو- انگیزهها- معلم- چالشها
مقدمه
تعلَّموا العربیة فانّها کلام الله الذی یکلِّمُ به خلقَه = امام صادق (ع)
آموزش زبان عربی در ایران از نخستین سالهای ورود اسلام به سرزمین ایران آغاز گشت و ملت ایران برای نجات از ظلم و ستم شاهان ساسانی با آغوش باز و بدون هیچ مقاومتی آیین مقدس اسلام را پذیرفت و هم از اسلام و هم از زبان الهیش به خوبی پاسداری نمود بطوری که بزرگترین کتب مرجع صرف و نحو و لغت و بلاغت و تفسیر قرآن و جمع احادیث به دست توانای علمای ایران و یا اعراب ایرانی نژاد نگارش یافت نظیر: صاحب تفسیر طبری و الکتاب سیبویه متولد بیضای فارس و امثال و حکم میدانی نیسابوری و مقامات حمیدی و مقامات حریری فیروزآبادی متولد شیراز نگارنده معجم عربی القاموس المحیط و جرجانی نگارنده کتاب اسرارالبلاغه و سکاکی خوارزمی مؤلف کتاب مفتاح العلوم در علم بیان و ابن مقفع خوزستانی مترجم کتاب کلیله و دمنه و بسیارند از این قبیل علماء اسلامی و ایران که به عربی نگاشتند و از عربی و بالعکس ترجمه نمودند و همه میدانیم که آن ادیبان و سخنوران اسلامی و ایرانی فارسی زبانی که به عربی احاطه کامل داشتند نظم و نثر آنها ذهن و دل ایرانیان را مجذوب خود ساخت «ولی بعد از مشروطیت و دوران نوگرایی در ایران تا امروز شاهد مجادله و به نحوی بیتوجهی نسبت به زبان عربی هستیم با کمال شگفتی نتایج مطلوب و تأثیرگذاری را در میان دانشآموزان و دانشجویان خود مشاهده نمیکنیم» (دکتر جنتیفر- 1377 ص 71)
این روزها اغلب دنشآموزان از سراسر کشور از فراگیری این درس گریزانند و انگیزه یادگیری زبان عربی در آنها ضعیف گشته است و عربی یکی از دروسی است که شاگردان ما در این درس نمرات رضایتبخشی را بدست نیاورده و بسیاری از آنها در آموختن زبان عربی دچار افت شدیدی گشتهاند و این امر ذهن اغلب دبیران عربی و مسئولین آموزش مناطق مختلف را به خود معطوف کرده است اینکه چگونه موانع جذابیت درس عربی را از میان برداشته و انگیزههای مؤثر در آموزش زبان وحی را در بین دانشآموزان تقویت کنیم و باخبر بودیم که د ر بهمن 76 اولین نشست و نخستین همایش آموزش زبان عربی با دعوت دفتر تألیف از اساتید و محققان حوزوی و دانشگاهی در تهران تشکیل گردید تا چند گامی در تسهیل آموزش زبان عربی برداشته شود و باری دیگر برنامه آموزش عربی تجدیدنظر و اصلاح گردد
تجربیات مدون ارتقای شغلی دبیر عربی
تجربیات مدون ارتقای شغلی دبیر عربی
نظرات شما عزیزان: