مقدمه:
بررسی آسیبهای حرفه ای تحقیقاً با استفاده از یک روی کرد چند رشته ای امکان پذیر است. یعنی برای این منظور باید طیف کامل مسائل روانشناختی و فیزیولوژیابی که در محیط کار بر افراد اثر میگذارد، نوع کار و خصلتهایی که در کارکنان ایجاد میکند خلقیات و خصائل لازم بر کارمورد نظر ظرافتهای شغلی ...مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که هر سازمان در سرلوحه اهداف خود در پی افزایش کارایی، بهره وری، رضایتمندی، کاهش حوادث ناشی از کار، کاهش تخلف و کج رویها و نظایر اینها میباشد با بررسی آسیبهای شغلی در جهت این مهم حرکت کرده و مسیر را برای هموار کردن موانع جهت برداشتن قدمهای استوارتر و دقیق تر مهیا میسازد. حقیر در این جریده، ضمن احصاء مواردی که میتواند آسیب شغلی برای حراستها تلقی شود، سعی نمودهام راههای پیش گیری و درمان آن را نیز بیان کنم با امید به این که در سایه توجهات و عنایات حضرت حق از هدایت شدگان به صراط مستقیم باشیم.
تببین تجارب
تأثیر منفی تحقیر و تملّق نیروهای حراستی:
تأثیر نا مطلوب تحقیر و تملّق از آسیبهایی است که پرسنل حراست را تهدید میکند. و بعضاً آنها را به واکنشهای غیر اصولی وا میدارد. تملق افراد چاپلوس برای جلب اعتماد حراستیها بعضاً موجب باور میشود و در نهایت تکرار آن غرور بی جائی را تولید میکند که موجب کبر در نیروهای حراستی میگردد که در اینصورت
1. انسان ضعفهای خود را نمیبیند.
2. به اصلاح خود یا مراقبت از خود نمیپردازد.
3. از خدا غافل میشود.
امیرالمؤمنین علی (ع) میفرماید: "خوبی که دیدی اگر بیش از خوبی تعریف کردی، «ملق» یعنی تملّق یا چاپلوسی است. اگر کمتر گفتی، حسادت داری. معلوم میشود خوبی مردم را تحمل نمیکنی. اگر میانه، به اندازهٔ کمالش تعریف کردی، یعنی انصاف داری" اما همه مردم چنین رفتاری را رعایت نمیکنند خاصه آنکه در برابر افراد تملق پذیر قرارگیرند لذا نیروهای حراستی نباید تملق پذیر باشند. بر عکس آن، تحقیری است که از طرف برخی کارمندان مغرض به حراستیها در قالب حرفهای کنایه دار و یا حرافیها در ملاء عام اعمال میشود. این تهدید نیز روی پرسنل حراست اثرات منفی خواهد داشت از جمله:
تجربیات مدون ارتقا آسیب شناسی حراستها و راههای پیشگیری و درم
تجربیات مدون ارتقا آسیب شناسی حراستها و راههای پیشگیری و درم
نظرات شما عزیزان: