مختصری از تجربیات مدون :
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده
فنون تدریس، روشهایی هستند که معلمان از آنها در انجام فعالیتهای یاددهی – یادگیری استفاده میکنند. برای مثال، معلم میتواند از «روش سخنرانی» برای ارائه مورد جدید و از «پرسش و پاسخ» به منظور جمع آوری بازخورد بهره بگیرد.
مقدمه
به هر حال، باید توجه داشت که هیچ روش میان بر یا ایده آلی برای تدریس وجود ندارد. روشهای تدریس مختلف یا راهبردهای گوناگون دارای میزان معینی اثرگذاری برای یادگیری دانش آموزان است. معلم متبحر، راهبردهای متفاوتی را به هم میآمیزد تا نیازهای آموزشی دانش آموزان را برآورده سازد. باید به یاد داشت: «معلم متبحر پرورش مییابد، مادر زاد متبحر نمیشود.»
فن تعامل
این تکنیک میطلبد دانش آموزان به صورت زوجی سازماندهی گردند. هر زوج به ایفای نقش میپردازند. یکی از دانش آموزان نقش معلم و دیگری نقش یادگیرنده را ایفا میکند. معلم، سؤال میپرسد، ارائه تکلیف کرده یا دستورالعملی صادر میکند، یادگیرنده باید به سؤال پاسخ داده یا از دستورالعمل پیروی کند؛ سپس، نقشها تعویض میشود و دانش آموزی که نقش معلم را ایفا میکند، نقش یادگیرنده را ایفا میکند و دانش آموزی که نقش یادگیرنده را ایفا میکرد، نقش معلم را ایفا میکند. این فن در کلاسهای چندپایه کاربرد فراوان دارد.
هدف از کابرد فن تدریس همتا، استفاده از دانش آموز قوی تر برای اعضای ضعیف گروه است. وقتی دانش آموزان به تدریس بپردازند، به یادگیرندگانی برتر تبدیل میشوند. احترام متقابل، اجتماعی شدن و درک و فهم از طریق فعالیتهای همیاری و همکاری افزایش مییابد. دانش آموزان از اینکه بتوانند مطلبی یا مهارتی را آموزش دهند احساس غرور میکنند. دانش آموزان پایههای بالاتر در کلاس میتوانند به دانش آموزان پایههای پایین تر تدریس نمایند و بدینوسیله خود نیز بر مطالب درسی مسلط گردند.
تجربیات مدون دبیر چند پایه رتبه عالی و خبره
تجربیات مدون دبیر چند پایه رتبه عالی و خبره
نظرات شما عزیزان: