تعداد صفحات: 20 کد محصول :6550 حجم فایل:53,7 KB نوع فایل :rar
چکیده
در ابتدا با ارائه تعریفی از خانواده و اهمیت نقش خانواده در فرزندان به خصوص در مقطع ابتدایی پرداختهام م و سپس ضرورت ارتباط خانه و مدرسه را بررسی کردم و سپس به موانع مشارکت اولیا در مدرسه پرداختهام م و به ارائه راهکارهایی برای افزایش تعامل والدین با مسئولان مدرسه پرداختهام.
مقدمه
خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که تأمین کنندهی نیازهای روانی و جسمانی افراد است. کودک از همان ابتدایی شیر خوارگی از محیط خانواده متأثر میشود و در بزرگسالی نیز این تأثیر پیچیدگی خاص خود را پیدا میکند. خانواده در رشد شخصیت فرزندان، تحکیم ارتباط میان اعضای خود و اعتلای فرهنگ جامعه و ... نقش و اهمیت بسزایی دارد.
فرزند در خانه و در دامان والدین رشد میکند و آمادهی ورود به مرحلهی دیگری میشود. خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت هر جامعه ای محسوب میشود. وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه است و وضعیت فردای هر جامعه در نتیجه سرمایه گذاریهایی است که امروز روی دانایی افراد در خانه، مدرسه و جامعه انجام میگیرد.
یک اصل مهم دانایی میگوید: آینده یافتنی نیست، بلکه ساختنی است اگر به دنبال ساختن آینده جامعه هستید بین خانه و مدرسه پل ارتباطی و دانش افزایی بزنید و اجازه بدید این پل از جامعه بگذرد.
در تعریفی از راجرز خانواده چنین تعریف شده است: خانواده، نظامی نیمه بسته است که نقش ارتباطات داخلی را ایفا میکند و دارای اعضایی است که وضعیتها و مقامهای مختلفی را در خانواده و اجتماع احراز کرده و با توجه به محتوای وضعیتها، افکار و ارتباطات خویشاوندی که مورد تأیید جامعه ای است که خانواده جزء لاینفک آن است، ایفای نقش میکند.
توصیف وضعیت موجود
اینجانب ........ دارای مدرک لیسانس، مدت ........ سال است که در خدمت آموزش و پرورش در پستهای ...... خدمت کردهام. در سال جاری بعنوان معاون ابتدایی واقع در استان .....، شهرستان ..... مشغول به خدمت شدم.
توصیف وضع مطلوب
1. شرکت دادن مردم در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان.
2. ترغیب خانوادهها به شرکت مستمر در کلاسهای آموزش خانواده.
3. گسترش تبلیغات رادیو و تلویزیونی در این زمینه.
4. استفاده از نقش شوراهای آموزش و پرورش در جهت آگاهی دادن به مردم.
5. دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود.
6. برپایی نمایشگاهی از حاصل کار دانش آموزان و معلمان.
7. تجلیل از افراد خیر و معرفی آنان به مردم.
8. دعوت از اولیاء جهت بازدید از مدرسههای موفق.
9. تشویق مردم به مطالعهی مجلات علمی و تربیتی.
عوامل مؤثر بر یادگیری و وظایف خانوادهها
بسیاری از والدین علاقه مندند در خصوص یادگیری و عواملی که یادگیری را ممکن و یا میزان آن را افزایش میدهد مطالبی بدانند. حتی دانش آموزان مایلاند بدانند که چگونه و تحت چه شرایطی یادگیری بهتر صورت میگیرد و آنان چگونه میتوانند از زمانی که در اختیار آنهاست، به مطلوبترین صورت برای یادگیری بیشتر در زمینهی مورد علاقهی خود استفاده کنند.
تمامی برنامههای درسی و تمامی تلاشهای معلمان به قصد ایجاد رفتار یا نگرشی خاص در افراد صورت میپذیرد ویادگیری پایه و اساس چنین روشها، رفتارها و نگرشهایی است. یادگیری مهمترین روش کسب رفتارهای مطلوب است که عواملی مانند آمادگی، تجربیات قبلی، فعالیت دانش آموز نقش محرکهای درونی و بیرونی و معلم در آن تأثیر دارد.
اقدام پژوهی آشنا کردن اولیا به امور مدرسه
اقدام پژوهی آشنا کردن اولیا به امور مدرسه
نظرات شما عزیزان: