تعداد صفحات: 15 کد محصول :6681 حجم فایل:32,57 KB نوع فایل :rar
چکیده:
گسترش فرهنگ اسلامی و نهادینه سازی ارزشها و باورهای دینی درنهاد افراد از جمله مهمترين وظايف نظام تعليم و تربيت ايران است. براي انجام اين مهم نظام آموزشي كشور بيش ازهر چيز نيازمند توجه دقيق وعلمي به محتوای کتابهای درسی، خصوصاً کتابهای درسی دین و زندگی است . زيرا باورها واعتقادات دینیی وارزشهای اخلاقی و رفتاری از جمله اموري هستند كه معلول ساختار و محتوای نظام آموزشاند. محتواي كتب درسي در هر نظام آموزشي تعيين كننده و انتقالل دهنده ارزشها و هنجارهاي اجتماعي، فرهنگي و اعتقادي هستند.
به همين دليل نيز محتوای کتابهای درسی در هر كدام از دورههاي تحول نیاز به نقد و بررسی علمی دارند، تا بر اساس اهداف آموزش و پرورش و نيز متناسب با شیوههای نوین تدريس به منظور ارتقای رشد همه جانبه دانشآموزان تدوین و تألیف گردند.
در این مقاله کتابهای دین و زندگی دورهی متوسطه بر اساس میزان اثر گذاری این کتب بر باورها و گرایش ها وعلایق دانش آموز ومیزان ایجاد علاقه به مقوله دین باوری در زندگی می پردازد واینکه این کتاب ها تا چه اندازه توانسته اند به پرسشهای اساسی وبنیادین او پاسخ های منطقی وقانع کننده بدهد وهمچنین به تعیینن ضریب درگیری فکری دانش آموز با محتوای متن اشاره دارد .
مقدمه:
یکی از مهمترین وظایف نظام اسلامی، برنامهریزی برای پرورش انسانهایی با ایمان وعامل به تعالیم اسلامی است. انجام این رسالت، فرصتی فراهم میکند تا آحاد جامعه وظایفی که توسط خداوند تعیین گردیده است، را انجام داده و به سوی فلاح و رستگاری گام بردارند.
انقلاب شکوهمند اسلامی این درس بزرگ، که حیات و بالندگی جامعه اسلامی بستگی بسیاری به پویایی معنوی و اخلاقی نسل جوان و غنای فرهنگ مذهبی آنان دارد، را به ما آموخته است. همچنین پرورش نسلی مهذب و منزه اخلاقی و ایمانی باعث تداوم و تکامل انقلاب اسلامی میشود
گزارش تخصصی معارف اسلامی سری دوم
نظرات شما عزیزان: